Chen Xiao-Wang World Taijiquan Association

                  Develop your Taijiquan skills with Grandmaster Chen Xiao-Wang!

World Chen Taiji Association

  [Poleć serwis]   [Dodaj do ulubionych]

Program naucznia Chen Taijiquan:

A. Podstawy

1. Zhan Zhuang (fot.) (fot.) (fot.)

Inne nazwy tego ćwiczenia to: "Ćwiczenie stojącego słupa", "Obejmowania (trzymanie) dzbana (księżyca)", "Medytacja stojąca".
      Medytacja stojąca jest podstawowym ćwiczeniem w wielu chińskich sztukach walki, w Taijiquan spełnia szczególną rolę. Jest pierwszym ćwiczeniem nauczanym w stylu Chen. Jako pierwsze, elementarne ćwiczenie często bywa niedoceniane. Tymczasem mistrzowie Taiji swoje wybitne umiejętności rzowijali między innymi dzięki wytrwałej, długiej praktyce medytacji stojącej.
      W medytacji stojącej szczególną uwage zwracamy na właściwą strukturę ciała (połączenie ciała), uspokojenie umysłu, zachowanie równowagi i rozwinięcie krążenia energii wewnętrznej Qi.
      Utrzymanie właściwej struktury ciała podczas ćwiczenia jest podstawowym, choć dość trudnym zadaniem. Właściwe ułożenie ciała w zasadzie wymaga bezpośredniej ingerencji ze strony wykwalifikowanego nauczyciela, nawet najlepszy opis nie zastąpi bezpośredniej korekty. Aby ćwiczenie powodowało przyrost umiejętności, a jednocześnie nie powodowało nabywanie złych nawyków trening należy rozpocząć od stania w pozycji kilka, maksymalnie kilkanaście minut, z czasem wydłużając ten czas zgodnie z potrzebą do kilkudziesięciu minut.
      Czynnikiem nadrzędnym, który decyduje o jakości i poziomie treningu Taiji jest umysł. W medytacji stojącej, podobnie zresztą jak w całym treningu Taiji wymagana jest głęboka koncentracja i uwolnienie umysłu od wszelkich zbędnych myśli. Czysty umysł, spokojny równomierny oddech to podstawowe zasady treningu, bez tego nie jesteśmy w stanie osiągnąć głębokiego rozluźnienia sięgającego szpiku kości oraz dobrze wyczuć i rozwinąć krążenia energii Qi. Tylko dzięki spokojnemu umysłowi możemy się dobrze skoncentrowac tylko na jednej rzeczy oraz wyczuć i gromadzić energię wewnętrzną.
      Rozwijanie stabilności, centrum, równowagi to zadania na całe zycie dla praktyka Taiji. W medytacji stojącej rozwijanie równowagi odbywa się poprzez ciągłą samokontrolę własnego centrum (Dan Tien), minimalizowania jego subtelnych ruchów oraz poszerzanie i zwiększanie świadomości całego ciała.
      Wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione aby gromadzić i rozwijać krężenie energii. Zwiększająca się świadomość wszystkich części i komórek ciała powoduje zwiększoną świadomość przepływu energii. Odczucia pomagają nam podążać we właściwym kierunku. Jednym z pozytywnych objawów poprawnego treningu medytacji stojącej jest uczucie wypełnienia w Dan Tien i opróżnienia klatki pieriowej.
      Wszystkie kluczowe aspekty ćwiczenia medytacji stojącej dotyczą również całego treningu Taiji, jednakże w tym ćwiczeniu najłatwiej jest je rozwijać i kontrolować. Również trzeba zwrócić uwagę na fakt, że powyższe wskazówki powinny być zastosowane równocześnie. Nie można poświęcać uwagi raz na kwestię ciała, raz umysłu, a innym razem np. energii. Każda z zasad jest sprzężona z pozostałymi i brak dotrzymania jednej powoduje automatycznie załamanie pozostałych. Przy niewłaściwej strukturze ciała umysł nie będzie zdolny do pełnego rozluźnienia i spokoju, ciało będzie zablokowane w wielu punktach co utrudni zachowanie stabilności, bez której umysł nie osiągnie spokoju potrzebnego do odczucia i prowadzenia Qi itd.


Powrót


Chcesz otrzymywać ciekawe artykuły na temat treningu Taijiquan?

Chcesz na bieżąco wiedzieć co się dzieje w WCTAP?

Nie przegap tego!

Zasubskrybuj bezpłatny biuletyn Dao e-zin -
magazyn o tai chi


© DAO S.C. Adam Wypart, Barbara Wypart 2002 - 2015   Designed by Adam Wypart
Zobacz także: Fotogaleria podróżnicza - album zdjęć z wycieczek